Mecanica inimii – Mathias Malzieu (recenzie)

0_1778Un scriitor nu este neapărat genul acela de om care stă închis între patru pereți, acoperit până peste cap în hârtii, cum ar crede unele persoane. El reprezintă imaginea unui visător, a unui om care poate distinge dincolo de aparențele realității. Mathias Malzieu, autorul cărții „Mecanica inimii”, constituie exemplul perfect de om nonconformist. Supranumit Peter Pan-ul rock-ului și un scriitor cu suflet de copil reușește cu o maiestrie ieșită din comun să dea naștere unor romane pe cât de scurte, pe atât de profunde.

„Mecanica inimii”, roman publicat de editura Nemira, trezește în fiecare cititor păreri diferite. Dacă unii îl consideră mult prea siropos, alții văd dincolo de ideea de dragoste și încearcă să deslege tainele poveștii băiatului cu inima-ceasornic. Cartea prezintă destinul lui Jack, un tânăr din Edinburgh abandonat imediat după naștere de mama sa și care suferă de o problemă cardiacă. Norocul îi surâde însă și ajunge pe mâinile lui Madeline, o femeie considerată de comunitate vrăjitoare, dar care repară de fapt problemele oamenilor prin metode nu tocmai convenționale. Aceasta îi montează un ceasornic de lemn pe inimă pentru a o ajuta să bată și ajunge să-l trateze ca pe propriul fiu. Totuși, odată cu maturizarea se stârnește înăuntrul protagonistului dorința de a ieși în lume. Astfel, o cunoaște pe domișoara Acacia, o tânără dansatoare andaluză de o frumusețe răpitoare, dar o împiedicată desăvârșită. Ce va stârni aceast contact în sufletul lui Jack nici nu vă puteți imagina…Dar când instrucțiunile inimii sunt atât de categorice, merită oare să riști ?

Întâi de toate, nu atinge acele. În al doilea rând, stăpânește-ți mânia. În al treilea rând, niciodată, nici în vecii vecilor, nu te îndrăgosti. Căci atunci, pentru totdeauna, acul care arată orele la ceasornicul inimii tale îți va străpunge pielea, oasele ți se vor sfărâma, iar mecanica inimii se va strica iarăși.

Ghidat de fiorii dragostei, eroul nostru se înscrie la școală în speranța de a o întâlni din nou pe tânăra dansatoare. Trebuie să se confrunte timp de trei ani cu persecuțiile colegilor, datorate ticăitului său ieșit din comun și geloziei lui Joe, un bătăuș îndrăgostit și el de Acacia. Totuși, după ce îi sparge ochiul celui din urmă, Jack este nevoit să fugă de acasă, fapt ce îi permite să plece în Andaluzia. În călătoria sa reușește să-și găsească un tovarăș de drum, un ceasornicar din Paris pe nume Méliès, care îl introduce în tainele dragostei. Cei doi ajung în Andaluzia și o găsesc pe fată la circul Extraordinarium. Jack trăiește alături de dansatoare andaluză o dragoste intensă, simțită în fiecare celulă din corp, dar care se desfășoară în taina nopții. Cu toate acestea, când iubirea este mare, intervine gelozia. Cu o inimă fragilă, care scârțâie și se supraîncălzește la orice sentiment mai intens, protagonistul este nevoit să se lupte cu el însuși și cu propriile trăiri pentru a nu-și găsi sfârșitul. Va reuși dragostea să învingă barierele geloziei sau îl va purta pe Jack către moarte?

O poveste despre iubire, riscurile unui sentiment atât de intens și pe cât de des întâlnit în viața noastră, pe atât de distinct. Fiorii dragostei ne poartă într-o călătorie cu un montagne russe, plină de urcușuri, coborâșuri și momente de cumpănă, ce ne vor arăta în final calea cea dreaptă. Povestea micuțului Jack, a tânărului hotărât să-și urmărească dragostea vieții sale oriunde în lume, este impresionantă prin profunzime, dorință, riscul enorm la care este dispus să se supună pentru câteva ore alături de frumoasa andaluză și nu în ultimul rând, prin sacrificiu. Întreaga istorisire se conturează în jurul ideii de copilărie și a celei conform căreia „dacă iubești pe cineva, trebuie să-l eliberezi”. Ceasornicul de lemn reprezintă un simbol al copilăriei, este un fel de cordon ombilical ce îl leagă pe Jack atât de mama sa adoptivă, Madeline, cât și de viața fericită, lipsită de griji a unui prunc. Un obiect atât de fragil, plin de vise, capabil să-l protejeze de sentimentele mult prea profunde caracteristice vieții de adult îi provoacă numeroase neplăceri, însă abia când riscă să-l piardă, eroul nostru își dă seama cât de neprețuit este. Perspectiva subiectivă ne permite nouă, cititorilor să trăim cu sufletul la gură alături de Jack și să ne regăsim în dragostea sa adolescentină, atât de intensă și ghidată de impulsuri de moment. Ne vom îndrăgosti și noi, vom râde, vom plânge odată cu el și vom spera ca în final, un suflet ce a trecut prin atâtea greutăți pentru a-și descoperi jumătatea, să-și găsească liniștea în brațele iubitei.

„Mecanica inimii’ este un carte despre un tânăr îndrăgostit ce riscă totul pentru puțină iubire, scrisă de un om cu suflet de copil. Paginile vi se vor scurge printre degete și nici nu vă veți da seama când povestea a ajuns la sfârșit. Nimeni nu vă poate spune vreodată ce este dragostea, însă Mathias Malzieu vă poate descrie, prin intermediul vocii lui Jack, cum se simte printr-o paralelă cu niște lucruri mult prea banale, două chibrituri. Interesant, nu-i așa?

Ne iubim ca două beţe de chibrituri. Nu vorbim, ci ne aprindem. Nu ne sărutăm, ci provocăm incendii. Cât sunt de înalt, de un metru şaizeci şi şase, corpul mi-e zgâlţâit de un cutremur de pământ. Inima evadează din învelişul-închisoare, se scurge prin artere, îmi ajunge în ţeastă şi se preschimbă în creier. Sunt tot o inimă, de la fiecare muşchi până în vârful degetelor!